Monster, 6 december 2012 - Koppert Cress en Gastronomixs organiseerden 3 december jl. de zesde editie van de TweetJam in de Cressperience te Monster. Tijdens deze kooksessie waarin de 'Spitskool' centraal stond is er een nieuw wereldrecord neergezet: 103 verschillende bereidingen van de spitskool.
“Een heel speciale dag,” aldus
beide organisatoren. “Het is bijzonder om zoveel koks bij elkaar te hebben en
deze tijdens de twee subevenementen, de TweetJam en de recordpoging, in goede
synergie te voorzien van inspiratie, kennis en te stimuleren om mooie
resultaten te behalen.”
Bij binnenkomst zijn de
maar liefst 65 chefs in een ochtend- en middaggroep verdeeld; de ene groep
begon met de recordpoging, de andere met de TweetJam.
Met deze recordpoging verzorgden de 65 chefs samen meer
dan 100 vooraf geselecteerde basisbereidingen met de oer-Hollandse spitskool en
deze werden ter plekke bereid en gefotografeerd. De recordpoging is een
initiatief om aan te tonen dat men ook met “alledaagse” ingrediënten
onderscheidend kan koken en dat kennis delen synergie stimuleert. In 4 sessies
gingen de chefs aan de slag met hun bereidingen die gefotografeerd werden door
2 culinaire fotografen. Uiteindelijk zijn er 103 bereidingen van spitskool
professioneel gefotografeerd en is er een wereldrecord neergezet.
Tijdens de TweetJam gingen
de chefs aan de gang met het jammen en twitteren (#tweetjam6), waarbij de
stevige interactie met aanwezige sponsors bijzondere creaties opleverde. Al
deze jamacties zijn geregistreerd in een live-online-uitzending, verzorgd door
Food Reporter, die het online publiek trakteerde op interessante interviews met
de aanwezige chefs en sponsoren van het evenement.
De TweetJam is een nieuwe
manier van interactief communiceren met een geïnteresseerd publiek. Het
initiatief is in handen van Koppert Cress en wordt ondersteund door een aantal
vooraanstaande leveranciers in de gastronomie. Met de toepassing van de sociale
media, zoals Twitter en Facebook en moderne technieken, zoals live streaming (live
video via internet), is het mogelijk ook de jongere generatie professionals in
de gastronomie te boeien en kan een levendige dialoog worden opgezet. Alle
resultaten van deze TweetJam zijn te vinden op de Koppert
Cress website en de sociale media kanalen.
In het
Cressperience-Atrium hadden de teams ruimschoots de beschikking over spitskolen
en bijzondere groenten van Rungis, cressen van Koppert Cress, paddestoelen van
Westland Mushrooms, kookeilanden en steamers van Héman en Rational, mooie Livar
varkens, bijzondere kruiden van Cuimed, Japanse topproducten van Yama, brood
van DesemEnzo, de Green Eggs van het Kookvuur, hertenvlees van Qurious en
stikstof van de IceWizard. Als mooie aanvulling stond Raspberry Craft met
een collectie koksbuizen en borduurwerken, de Koksmesexpert met zijn geslepen messen en werd
iedereen voorzien van heerlijke koffie van Single Estate.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten